Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże – Piekiełko: Przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
17-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł ma zostać zrealizowane do roku 2029. Zakres inwestycji na linii 104 obejmie – między innymi – nowe mosty, wiadukty i perony, tunel i estakadę.

Oprócz modernizacji linii kolejowej 104 między Tymbarkiem a Limanową przetarg obejmuje budowę fragmentu nowej linii 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. Łącznie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich – tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h.

Zarządca infrastruktury wymaga też budowy nowych peronów na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Na tej pierwszej ma powstać przejście podziemne, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.

– Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

„Zapierające dech w piersiach widoki” ma, według PKP PLK, zapewnić podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Między Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano za to tunel o długości niemal 2 km.

Nowy przebieg linii kolejowej pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów regionalnych i dalekobieżnych na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia Podłeże – Piekiełko dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.

– Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PKP PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach tej inwestycji. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

Modernizacja linii kolejowej Tymbark – Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy przebudowie stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych zarządca infrastruktury kolejowej buduje szereg wiaduktów i ulic. – Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście wybudujemy nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km – informuje inwestor.

Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Nowa infrastruktura kolejowa powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem (w podziale na odcinki: Limanowa – bocznica Klęczany i bocznica Klęczany – Nowy Sącz) oraz między Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże – Gdów.

Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji są finansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

– Pierwsze dwa miesiące tego roku są dla PLK SA rekordowe pod kątem ogłoszonych przetargów – zwraca uwagę spółka. Wliczając dzisiejsze postępowanie przetargowe, opiewają one na ponad 11 mld zł. Dotyczą m. in. modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, trasy Skierniewice – Czachówek czy kolejnych odcinków linii „Podłęże – Piekiełko”. W tym roku zarządca planuje ogłosić przetargi o wartości około 16 mld zł, których prace swym zakresem obejmą ok. 1300 km torów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5