PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł ma zostać zrealizowane do roku 2029. Zakres inwestycji na linii 104 obejmie – między innymi – nowe mosty, wiadukty i perony, tunel i estakadę.
Oprócz modernizacji linii kolejowej 104 między Tymbarkiem a Limanową przetarg obejmuje budowę fragmentu nowej linii 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. Łącznie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich – tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h.
Zarządca infrastruktury wymaga też budowy nowych peronów na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Na tej pierwszej ma powstać przejście podziemne, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.
– Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
„Zapierające dech w piersiach widoki” ma, według PKP PLK, zapewnić podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Między Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano za to tunel o długości niemal 2 km.
Nowy przebieg linii kolejowej pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów regionalnych i dalekobieżnych na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia Podłeże – Piekiełko dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.
– Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PKP PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach tej inwestycji. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.
Modernizacja linii kolejowej Tymbark – Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy przebudowie
stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych zarządca infrastruktury kolejowej buduje szereg wiaduktów i ulic. – Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście wybudujemy nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km – informuje inwestor.
Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Nowa infrastruktura kolejowa powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem (w podziale na odcinki:
Limanowa – bocznica Klęczany i
bocznica Klęczany – Nowy Sącz) oraz
między Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii:
Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka),
Szczyrzyc – Tymbark i
Podłęże – Gdów.
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji są finansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
– Pierwsze dwa miesiące tego roku są dla PLK SA rekordowe pod kątem ogłoszonych przetargów – zwraca uwagę spółka. Wliczając dzisiejsze postępowanie przetargowe, opiewają one na ponad 11 mld zł. Dotyczą m. in. modernizacji linii kolejowej
z Białegostoku do Ełku, trasy
Skierniewice – Czachówek czy kolejnych odcinków linii „Podłęże – Piekiełko”. W tym roku zarządca planuje ogłosić przetargi o wartości około 16 mld zł, których prace swym zakresem obejmą ok. 1300 km torów.